|
Loňská sezóna Mediasport MMČR v rally i ECOSUN MČR ve sprintrally je již dávno za námi, a tak nastal ideální čas podívat se, jak loňský rok viděl Jiří Sojka, který startoval v obou českých šampionátech za domácí AMK Rallye Český Krumlov. Jiří Sojka není jen závodník, ale v jeho dílně se soutěžní auta staví i připravují. Jde například o Peugeot 206 RC Dominiqua Laurenta. Zatím poslední rozhovor jsem s Jirkou dělal před Rally Agropa Pačejov, kde akutním problémem byl spolujezdec ve žlutém Suzuki Ignis Sport …
Jirko, na konci minulého rozhovoru jsi měl jet v plánu Fuchs Oil Rally Agropa Pačejov, ale nebyl volný spolujezdec? Jak to nakonec dopadlo?
„Dopadlo to dobře, protože si náš článek publikovaný na různých rally serverech, přečetl spolujezdec Petr Vojta. Ozval se mi a rychle jsme se domluvili. Spolupráce v autě fungovala skvěle, nikdy předtím jsme spolu v autě neseděli a hned z toho bylo třetí místo ve třídě 9. I když začátek soutěže byl krušný. Odstartoval jsem jednak s novým spolujezdcem, do nové rychlostní zkoušky, kterou jsem v Pačejově ještě nikdy nejel, navíc se začínalo na vodě. Do Pačejova ale jezdím rád, protože ho mám, dá se říct kousek od baráku a líbí se mi místní tratě. Spousta lidí si o mně myslí, že nejsem normální, protože když mě viděli skočit na velkém skoku přes cestu, na jednom z měřených úseků, tak prý jen kroutili hlavou …“
Pak přišel, jak se říká vrchol českých soutěží, kterým byla Barum Czech Rally Zlín?
„Jelikož spolupráce s Petrem Vojtou v Pačejově fungovala, odjeli jsme spolu i Barum Rally. Začal jsem zvolna na městském okruhu, který se jel v pátek. V sobotu ráno, na úseku, který se mi nelíbil už v seznamovacích jízdách, jsme ale havarovali. Na tomto úseku měla problémy i ostatní auta. Na autě jsme utrhli oba přední tlumiče, zničili jsme kolo, gumu a utrhli blatník. Protože auto pořád jelo, tak jsem se rozhodl, že ho musím dostat až do cíle rychlostní zkoušky, tam vyměnit kolo, zhodnotit škody na autě a případně jet dál. Jak už to se mnou bývá, co jsem nezničil na místě havárie, to jsem dokonal cestou do cíle, kde jsem po prohlídce auta rozumně usoudil, že nemá cenu pokračovat. Jen doufám, že odletující díly z mého Suzuki Ignis, zůstaly mým věrným fanouškům, kterých zdá se mi, u tratí přibývá. Díky mým mechanikům (Ondra Studénka, Miloslav Stejskal a Jirka Venuš) a zapůjčení dílny Vladimíra Barvíka (Anvel) jsme mohli odstartovat do nedělní etapy. Kvůli velkému rozsahu opravovaných škod, se nepoškozené díly nechaly v autě. Ukázalo se, že jedna poloosa byla bohužel naštípnutá, a ta nás hned na první nedělní RZ (Maják) postavila znovu do role diváků.“
Na Horácké Rally v Třebíči bylo tvé auto pronajaté?
„Ano, se Suzuki Ignis jel Jirka Kotlas s Karlem Komendou v K4 Poháru České republiky v rallye ve třídě SA2. Jejich účinkování v soutěži ale bylo velice krátké, protože je zastavila už na první rychlostní zkoušce prasklá poloosa. Opět nová poloosa a opět nevydržela. Bohužel příběh se zase opakuje …“
Na další soutěži, kterou byla Rally Příbram jsi jel opět s jiným spolujezdcem? Co se stalo?
„Předně bych chtěl říct, že na Příbram jsem auto pořádně připravil, aby se neopakovaly závady z již odjetých závodů. Delší dobu už se domlouváme s Rudou Kouřilem, že bychom se chtěli svézt v jednom autě, samozřejmě se mnou za volantem :-). Ale od Jänner Rallye jsme nemohli najít soutěž, kdy by měl Ruda jako spolujezdec volno a čas. Ve velkém mistrovství už nám o nic nešlo, a tak jsem doufal, že se tam spolu konečně svezeme, abych mu ukázal, jak můj Ignác (lidé mu přezdívají krabička) na tratích RZ funguje. Nenapadlo mě, že ještě někdo pojede koncem září na dovolenou, ale mýlil jsem se … Ruda v tu dobu opravdu odjížděl na dovolenou. Shodou okolností vedle Rudy seděl Ondra Koubek, kterého jsem poznal na Jänner Rallye. Jelikož je Ruda pro každou legraci, nabídl hned svou sedačku spolujezdce Ondrovi Koubkovi. A protože Ondra Koubek zatím držel v závodním autě jen volant, s nabídkou hned souhlasil. Takže Příbram opět s novým spolujezdcem :-). Na Rally Příbram nám seděly páteční rychlostní zkoušky, naopak sobotní byly pro naše auto těžké, protože na nich byly dlouhé roviny a jelo se často do kopce. Dojeli jsme čtvrtí ve třídě 9, kluci na hondách jeli neskutečnou kládu. Poslední dvě erzety jsme jeli na maximum, bedna z toho nebyla, jen jsme spálili další gumy …“
Dalším závodem byl sprint ve Vsetíně, kde bylo, jak se říká všechno jinak?
„Vsetín jsem opravdu neměl ve svém plánu, protože tam měl startovat s mým autem Jirka Kotlas s Karlem Komendou. Bohužel Jirka Kotlas mi včas volal, že se nemůže soutěže z časových důvodů zúčastnit, protože se ve Vsetíně objeví až v pátek večer. Auto bylo připravené, tak jsem se rozhodl, že závod odjedu sám a ostatní věci už měnit nebudu. Jel jsem tedy s Karlem Komendou a startovali jsme v K4 Poháru ČR v rallye ve třídě SA2. Soutěž se povedla, protože jsme v hodnocení poháru skončili na celkovém třetím místě absolutně, ve třídě SA také na třetím místě a v SA2 dokonce na druhém. Asi nejvíce mě ale překvapilo, a tímto bych chtěl všem poděkovat, že jsme za výkon ve Vsetíně dostali ocenění Sport Motor News Trophy! Sprintem ve Vsetíně jsem tak zakončil letošní sezónu automobilových soutěží.“
Říkáš poslední letošní soutěž? Ale na jedné zahraniční ses byl alespoň podívat?
„Po skončení našich šampionátů jsme naložili Peugeot 206 RC Dominiqua Laurenta, který u nás připravujeme a vyrazili do Francie na Rallye Le Lyonnais Monts et Coteaux, kde Dominique startoval. Tato soutěž se jela v rámci jednoho francouzského národního šampionátu. Byla to opravdu nádherná soutěž a své dojmy a poznatky z tohoto závodu bych chtěl popsat ještě v samostatném článku. Dominique tam nakonec dojel devátý v rámci své třídy.“
České šampionáty skončily. Ve Francii ses byl na rallye kouknout. Ale Vsetín nebyl opravdu tou poslední soutěží, kde jsi letos startoval?
„Za celoroční pomoc s přípravou auta mi Dominique Laurent nabídl, abych s jeho autem startoval na Mikuláš Rally Slušovice. Jelikož s mým autem jel na tomto podniku Jirka Kotlas, rád jsem nabídku přijal. Dominique byl rád, že konečně viděl své auto „zvenku“, ale měl velký strach, že kdyby mi ho půjčil na nějaký závod, tak mu bude v cíli něco chybět … :-) Mikuláš Rally tak prý byla ideální k tomu, abych mu předvedl, co jeho auto umí. Navíc mi připomínal, že se jedná o šou, na které se nezávodí, ale baví diváci, proto nebude mít prý takový strach o auto. Mikulášskou jsem odjel opět s Ondrou Koubkem v Peugeotu 206 RC. Bohužel nám ani Jirkovi Kotlasovi, který startoval se Suzuki Ignis, nebylo přáno dojet až do cíle. V průběhu závodu nás zastavily technické poruchy.“
Nová sezóna začala brzy, v lednu na Jänner Rallye? Ta ale nakonec nedopadla úplně podle tvých představ?
„Na Jänner Rallye jsem se moc těšil. Navíc jsem byl rád, že na poslední chvíli napadl také sníh, který k této zimní soutěži patří. S Ondrou Koubkem jsme odstartovali s naším stávajícím Suzuki Ignis Sport, protože na něj máme připravenou zimní výbavu. Celou soutěž jsme si užívali, což se nám dařilo až do RZ 14, kde nám auto uklouzlo tak nešťastně, že se zastavilo až o sloup … Do cíle RZ jsme ještě dojeli, ale rozsah škod byl tak velký, že nám nedovolil pokračovat dál. Tak snad příští rok se nám už povede dojet do cíle.“
Chystáš na letošní sezónu nějaké novinky?
„Novinky na příští rok? Mé žluté Suzuki Ignis Sport by se mělo na tratích českých soutěží objevovat stále, ale zřejmě s někým jiným za volantem. Pro sebe chystám překvapení v podobě jiného vozu, bohužel zatím s tím, že české šampionáty nebudou mou prioritou.“
A pár slov na závěr?
„Tímto bych chtěl poděkovat svým partnerům Derpal s.r.o., Direkta group s.r.o., Suzuki Autostart České Budějovice, Jouza Union Kaplice a kamarádům, kteří mě podporují a nemají to se mnou vůbec lehké … Všem opožděně popřát hlavně hodně zdraví a štěstí v novém roce 2012.“
Děkuji za rozhovor a mnoho štěstí v letošní sezoně.
Dalibor Benych
AMK Rallye Český Krumlov
Foto: Dalibor Benych